Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

 ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ






Οι παλιοί φωτογράφοι της Λευκάδας.Ο Μάρκος Μόσχος(πάνω δεξιά) και ο Διονύσης Σκιαδαρέσης(Νίτσης) μαζί με τον Διαμαντή Μόσχο (κεντρική φωτό)και τον Μενέλαο Ιασωνίδη ,φωτογράφησαν χιλιάδες Λευκαδίτες και εκδηλώσεις.Μέσα από τον φακό τους έχουν γράψει τη νεότερη ιστορία του τόπου μας!!!! Σχολικές εκδρομές, παρελάσεις, γάμοι, ταυτότητες, διαβατήρια,πανηγύρια, τοπία , γυμναστικές επιδείξεις αλλά και με τους κίονες ντεκόρ!
Ο Νίτσης και ο Μάρκος ‘σφράγισαν’ με τους φακούς τους τα παιδικά μας χρόνια αφου εργάστηκαν μετά τη δεκαετία του 1960.Ειναι και οι δυο εν ζωή.Μάλιστα ο Μάρκος, πάντα καλοντυμένος με την καπελαδούρα του,καθημερινά γυρίζει με το ποδήλατο του την πόλη της Λευκάδας. Και με ευγένεια χαιρετάει τους περαστικούς, χτυπώντας την παλιά ‘καμπανέλα’ του ποδηλάτου.
Ο Διαμαντής Μόσχος και ο Μενέλαος Ιασωνίδης ήταν οι πρώτοι πλανόδιοι φωτογράφοι στη Λευκάδα πριν τον πόλεμο.Οι οικογένειες τους ήλθαν στη Λευκάδα με την ανταλλαγή των πληθυσμών μετά την Μικρασιατική καταστροφή του 1922.Εγκαταστάθηκαν στα «Προσφυγικά», μια σειρά ομοιόμορφα σπιτάκια κατά μήκος της σημερινής οδού Πεφανερωμένης.’Εδρα’ τους ηταν το προάυλιο του Αγίου Σπυριδωνα, στην κεντρική πλάτεία της πόλης.
Αντιγράφω σχετικό κείμενο του ΆΙΘΕΡΟΒΑΜΩΝΑ’ με τίτλο
‘’Αφιέρωμα σε δύο πλανόδιους φωτογράφους της προπολεμικής Λευκάδας’’.
Οι οικογένειες τους ήλθαν στη Λευκάδα με την ανταλλαγή των πληθυσμών μετά την Μικρασιατική καταστροφή του 1922.
Εγκαταστάθηκαν στα «Προσφυγικά», μια σειρά ομοιόμορφα σπιτάκια κατά μήκος της σημερινής οδού Πεφανερωμένης.
Ο Διαμαντής Μόσχος και ο Μενέλαος Ιασωνίδης ήταν οι πρώτοι πλανόδιοι φωτογράφοι στη Λευκάδα πριν τον πόλεμο.Ιστορικά πρόσωπα της πόλης για δεκαετίες, αφού το επάγγελμα και τα σύνεργα της δουλειάς τους έμοιαζαν στους απλούς ανθρώπους μαγικά.
Στην αρχή μια και δεν είχαν που να στεγάσουν το φωτογραφείο τους εγκαταστάθηκαν και οι δύο στη κεντρική πλατεία της πόλης κοντά στον Άγιο Σπυρίδωνα.Έστησαν το τριπόδι με το μεγάλο κουτί και περίμεναν τους πελάτες τους.Η μηχανή τους στηριγμένη στον τρίποδα, πίσω είχε ένα άνοιγμα μ’ ένα μακρύ μαύρο πανί σαν μανίκι, όπου ο φωτογράφος έβαζε το χέρι του και έκανε την εμφάνιση, τη στερέωση και φυσικά την εκτύπωση της φωτογραφίας.
Σύνεργά τους, ένα μαύρο πανί που κουκουλώνονταν οι ίδιοι για να μην «πάρει φως» η πλάκα, ένα στρογγυλό κουτί συνήθως από σαρδέλες παστές, ή ένα μικρό κουβαδάκι, που είχαν μέσα νερό για το πλύσιμο των φωτογραφιών.
Οι μπουρανέλοι της Χώρας έβλεπαν με απορία αυτά τα παράξενα κουτιά και τον φωτογράφο να στήνει τους ανθρώπους στη σειρά για τη φωτογράφηση.Μούλοι καθώς ήταν στάθηκαν μια μέρα πίσω από κάτι βαρέλια έτσι που φαίνονταν από τη μέση και πάνω, ζητώντας «μια καλή φωτογραφία μπάρμπα!»
Έσκυβε ο ταλαίπωρος να βάλει το κεφάλι του μέσα στο κουτί και η μουλαρία καθώς αυτός δεν έβλεπε, κρύβονταν πίσω από τα βαρέλια.Έτσι η φωτογραφία, που έβγαινε, είχε μόνο βαρέλια!Ο φωτογράφος απογοητευόταν και η μούλοι διασκέδαζαν!
Ήταν μέρες που φόρτωναν στον ώμο τα σύνεργα και τράβαγαν στα χωριά για να βγάλουν κυρίως φωτογραφίες για ταυτότητες και σπάνια καμιά οικογενειακή φωτογραφία.
Η φράση «χαμογελάστε βγαίνει το πουλάκι» έχει μείνει παροιμιώδης.
Οι γυάλινες πλάκες αποτύπωσαν στην ασπρόμαυρη επιφάνεια τους χιλιάδες εικόνες, ανεκτίμητης αξίας που δυστυχώς μάλλον έχουν χαθεί.
Η αμοιβή συνήθως σε είδος, λίγο λαδάκι, κανένα αυγό, κανένα κοτόπουλο, ό, τι υπήρχε για ανταλλαγή.
Αργότερα ο ένας απόκτησε φωτογραφείο κοντά στη Αγία Παρασκευή ενώ ο άλλος έμεινε μόνιμα «υπαίθριος» πίσω στον περίβολο του Αγίου Σπυρίδωνα.
ΥΓ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΤΗ ΜΙΡΚΑ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΠΑΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ-ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΦΩΤΟ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΑΡΚΟΣ ΜΟΣΧΟΣ ΚΑΙ Ο ΝΙΤΣΗΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις