Τετάρτη 1 Ιουνίου 2011

ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ ΜΕ 12 ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ-ΣΟΚ

Kαταιγιδα με 12-νέα- μέτρα σε συντάξεις, εφάπαξ, επιδόματα και εργασιακά(τα οποία οδηγούν σε πρόσθετες περικοπές στα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα)φέρνει η τροικα. Τα 12 μέτρα περιλαμβάνονται στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και θα ληφθούν για να καλυφθεί έλλειμμα 1,2 δις ευρώ φέτος στα ταμεία και να εξοικονομηθούν 6,7 δισ. ευρώ έως το 2015. Eιδικότερα:
1-Επιβάλλεται νέος αυξημένος ΛΑΦΚΑ (ειδική εισφορά)στις κύριες συντάξεις που ξεπερνούν τα 1.700 ευρώ. Η εισφορά θα παραμείνει στο 3% για συντάξεις από 1.400 – 1.700 ευρώ, αλλά, τα ποσοστά παρακράτησης θα αυξηθούν από 4% σε 6% για 1.701 ευρώ και πάνω και θα φθάνει στο 14% (από 10%) για τις συντάξεις των 3.500 ευρώ.
2- Επιβάλλεται από την 1η Σεπτεμβρίου κλιμακωτή εισφορά ΛΑΦΚΑ 3% έως 10% σε όλους όσους εισπράττουν επικουρική σύνταξη άνω των 300 ευρώ. Μειωσεις θα υπάρξουν από την 1/1/2012 για τις επικουρικές συντάξεις(μετα απο τις αναλογτιστικές μελέτες). Οι μειώσεις θα γίνουν σταδιακά σε βάθος τετραετίας. «Πλαφόν» θα επιβληθεί απο 1-1-2012 (ή και ενωριτερα) και στις επικουρικές συντάξεις. Το μέτρο θα συνδυαστεί με περικοπές της τάξης ακόμη και του 30%, την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού τους, ώστε να περιοριστούν σταθερά στο μέλλον, ενώ δεν αποκλείεται και η -κατά περίπτωση- αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.
3- Οσοι εχουν συνταξη ανω των 1700 ευρω και έχουν συνταξιοδοτηθεί εθελουσίως πριν από τα 60, πέραν της εισφοράς ΛΑΦΚΑ θα τους επιβληθεί η παρακράτησης κλιμακωτής εισφοράς (ανάλογα με το ύψος της σύνταξης) ύψους 6%, 8% και 10%. Στο μέτρο αυτό δεν περιλαμβάνονται οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις γυναικών και μητέρων.
4- Τίθεται πλαφόν στις κύριες συντάξεις. Θα ενεργοποιηθούν οι προβλεπόμενες από το νόμο διατάξεις. Σύμφωνα με αυτές, το ανώτατο όριο είναι στα 2.775 ευρώ (2.350 στο ΙΚΑ) και για δύο κύριες συντάξεις στα 3.650 ευρώ περίπου.
5. Μείωση της εφάπαξ αποζημίωσης τόσο δημοσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα για όσους καλύπτονται από ελλειμματικούς φορείς. Συγκεκριμένα εκτός απο τις επικουρικές όλα τα ταμεία πρόνοιας θα πρέπει να προχωρήσουν σε μελέτες για την οικονομική τους βιωσιμότητα και ανάλογα θα αναπροσαρμόσουν τις παροχές Ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης στο Ταμείο Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων είναι πως στο τραπέζι έχει τεθεί πρόταση από τη διοίκηση ακόμα και για περικοπή του βοηθήματος κατά 30%. Στο Δημόσιο η μείωση του εφάπαξ κατά 10% θα έχει ως αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να έχουν κατά μέσο όρο απώλεια της τάξης των 4.500 ευρώ. Στη χειρότερη μοίρα θα βρεθούν όσοι έχουν πάνω από 30 έτη υπηρεσίας στην Τεχνολογική και στην Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Στα σενάρια που εξετάζονται είναι και η επιβολή ειδικής εισφοράς στους δημοσίους υπαλλήλους για τη στήριξη του ταμείου. Η εισφορά αυτή θα μπορούσε να είναι της τάξης του 3%, θέμα που θα συνδεθεί με τον διάλογο για το νέο μισθολόγιο. Παράλληλα, από την 1η Ιουλίου θα ασφαλίζονται στο Ταμείο Πρόνοιας 60.000 εργαζόμενοι με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ασφαλίζονται στο ΙΚΑ και μέχρι τώρα δεν έπαιρναν το εφάπαξ. Σημειώνεται πως στο Ταμείο Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων εκκρεμούν περίπου 40.000 αιτήσεις για το βοήθημα και η «μαύρη τρύπα» φτάνει το 1,7 δισεκατομμύριο. Σήμερα εκδίδονται τα εφάπαξ σε όσους υπέβαλαν αίτηση πριν από μία διετία, ενώ σε περίπτωση που δεν βρεθεί άμεσα λύση ο χρόνος έκδοσης του βοηθήματος θα εκτιναχτεί στα τέσσερα χρόνια.
6: Εξορθολογισμός της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης. Περιλαμβάνονται: α) Η επέκταση του συστήματος ψηφιοποίησης και ελέγχου των συνταγών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και σε λοιπούς ΦΚΑ, β) Η επέκταση της λίστας των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων ΜΗΣΥΦΑ, γ) Η υιοθέτηση θετικής λίστας συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Παράλληλα, έχει συνυπολογιστεί η περαιτέρω εξοικονόμηση ύψους 100 εκατ. ευρώ από τη νέα τιμολογιακή πολιτική στα φαρμακευτικά προϊόντα σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας.
7- Εξορθολογισμός της επιδοματικής πολιτικής των φορέων κοινωνικής ασφάλισης για ένα σύνολο μέτρων 345 εκατ. ευρώ. Τα μέτρα αυτά δεν στοχεύουν στη μείωση των κοινωνικών δαπανών απέναντι σε αυτούς που έχουν ανάγκη, αλλά, αντίθετα, στον εξορθολογισμό των κοινωνικών κριτηρίων και κινήτρων, με σκοπό την αύξηση της αποτελεσματικότητας της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής και την καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας. Τα μέτρα, τα οποία περιλαμβάνονται στο πλαίσιο αυτό, είναι: α) Ο εξορθολογισμός των κριτηρίων χορήγησης του ΕΚΑΣ, β) Ο έλεγχος των κριτηρίων για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, με τη διασύνδεση των βάσεων δεδομένων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΟΑΕΔ, γ) Ο εξορθολογισμός των προγραμμάτων και των δικαιούχων των προγραμμάτων του ΟΕΚ και δ) Η τροποποίηση των όρων και προϋποθέσεων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ.
8. Για την αναθέωρηση της λιστας στα βαρεα-ανθυγιεινα επαγγελματα(ΒΑΕ) η επιτροπή ετοιμάζει το σχετικο της πόρισμα(σσ θα παραδοθει εντός του Ιουνίου) ωστε να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιουλίου η νέα λίστα περιλαμβάνοντας τουλάχιστον 200.000-250.000 λιγότερους εργαζόμενους σύμφωνα με την οδηγία του επικαιροποιημένου Μνημονίου που ορίζει ότι δεν θα μπορεί να είναι στη λίστα πάνω από το 10% του εργατικού δυναμικού (έναντι 30% σήμερα). Όσοι απασχολούνται σε επαγγέλματα που θα εξαιρεθούν, θα εξακολουθήσουν να υπάγονται στα βαρέα και ανθυγιεινά εφόσον συμπληρώνουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης μέχρι τις 31/12/2015 (δεν θίγονται όσοι έχουν συμπληρώσει τις ελάχιστες προϋποθέσεις, δηλαδή 4.500 ένσημα εκ των οποίων τα 3.600 στα βαρέα και ανθυγιεινά). Ηδη η επιστομονική επιτροπή εχει ασχοληθει με τα επιστημονικά κριτήρια τα οποία συσχετίζονται με τη νοσηρότητα τη θνησιμότητα ή το προσδόκιμο ζωής. Μεταξυ αλλων θα τεθουν υποψην τα κυλιόμενα ωράρια, κυρίως τα νυχτερινά, η έκθεση σε καρκινογόνους και βιολογικούς παράγοντες, η εργασία σε ύψη ή σε μεγάλα βάθη, η εργασία στο ύπαιθρο και η έκθεση σε υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες. Σημειωνεται οτι υπάρχουν αιτηματα για ενταξη στη λιστα των ΒΑΕ αλλα και αιτηματα απο εργοδοτικές οργανωσεις για εξοδο απο τη λιστα. Η επιτροπή καλείται έως τις 15 Ιούνιου να γνωμοδοτήσει για την υπαγωγή ή εξαίρεση εργασιών, ειδικοτήτων ή χώρων εργασίας στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
9. Απο ''κόσκινο'' θα περάσει το υπουργειο Εργασίας και τις αναπηρικες συντάξεις με στόχο σε βάθος τετραετίας οι αναπηρικές θα περιοριστούν κατά 60.000.. Το υπουργειο Εργασιας συγκροτεί αυτή την εβδομάδα Ειδική Επιστημονική Επιτροπή (με βάση το άρθρο 7 του 3863/10), η οποία θα καθορίσει το ποσοστό αναπηρίας που συνεπάγεται κάθε πάθηση ή βλάβη, για όλα τα ταμεία και για το Δημόσιο, με εκατοστιαία αναλογία σε ένα Ενιαίο Κανονισμό Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας. Η ίδια Επιτροπή θα καθορίσει και τις παθήσεις για τις οποίες η διάρκεια της αναπηρίας των ασφαλισμένων θα καθορίζεται «επ' αόριστον». Από την 1/9/2011 θα λειτουργήσει υπό την ευθύνη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ). Το ΚΕΠΑ θα εξασφαλίσει ενιαία υγειονομική κρίση για τον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών ταμείων, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων. Στο ΚΕΠΑ θα υπάγεται ειδικό σώμα ιατρών υγειονομικών επιτροπών αναπηρίας. Οι γιατροί θα αξιολογούνται από επταμελή επιτροπή και, ανά εξάμηνο, θα επιλέγονται με κλήρωση όσοι θα συμμετέχουν στις υγειονομικές επιτροπές και θα αποφασίζουν το ποσοστό αναπηρίας για σύνταξη αναπηρίας και το ποσοστό αναπηρίας για όλες τις κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή διευκολύνσεις για τις οποίες απαιτείται προηγούμενη γνωμάτευση. Για το αδιάβλητο των κρίσεων, η κλήρωση θα διεξάγεται την ίδια ημέρα της συνεδρίασης της υγειονομικής επιτροπής. Από τις επιτροπές θα περάσουν όσοι δεν έχουν μόνιμη ανικανότητα (με βάση το νόμο που καθορίζει τις ασθένειες) και όσοι εισπράττουν αναπηρικές που έχουν θεωρηθεί ως οριστικές. Οι προσωρινές συντάξεις λόγω αναπηρίας θεωρούνται οριστικές μετά τη γνωμάτευση των υγειονομικών επιτροπών εφόσον:
-Ο συνταξιούχος έχει συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας του και χρόνο συνταξιοδότησης 7 συνεχών ετών κατά τη διάρκεια των οποίων έχει υποβληθεί σε τουλάχιστον τρεις εξετάσεις από υγειονομικές επιτροπές.
-Ο συνταξιούχος έχει συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας του και χρόνο συνταξιοδότησης 5 ετών συνεχώς κατά τη διάρκεια των οποίων έχει εξεταστεί τουλάχιστον δύο φορές από υγειονομικές επιτροπές.
Οσοι απωλέσουν το δικαίωμα της σύνταξης λόγω αναπηρίας θα χάσουν τις συντάξεις τους. Θα μπορούν, ωστόσο, να μετρήσουν το χρόνο αναπηρίας ως συντάξιμο για να κατοχυρώσουν δικαίωμα λήψης σύνταξης λόγω γήρατος (με τις προϋποθέσεις που ισχύουν για τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης και την ηλικία).
Εδω θα πρεπει να τονιστει οτι παρά τη µείωση τα τελευταία χρόνια των αναπηρικών συντάξεων, το ποσοστό τους επί του συνόλου των συντάξεων παραµένει υψηλό σε σχέση µε τον µέσο όρο της υπόλοιπης Ευρωπαϊκής Ενωσης (8%). Μάλιστα τα ποσοστά σε ορισµένες περιοχές αγγίζουν ακόµη και το 50%. H ερευνα-επανεξεταση για τις μη οριστικες αναπηρικες συνταξεις θα γινει σε όσες περιοχές της Ελλάδας υπάρχουν δυσανάλογα υψηλά ποσοστά αναπήρων (έως 25% στα Χανιά, 24,7% στο Ρέθυμνο και στη Λευκάδα, 21,5% στην Καρδίτσα και στη Λέσβο έναντι 9,3% που είναι στη Σάμο και 8,9% στην Αθήνα). Αξιοσηµείωτο είναι ότι στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες οι αναπηρικές συντάξεις αποτελούν το 7 - 11% του συνόλου των συντάξεων. Οι καταγγελιες προς το υπουργειο Εργασιας αλλά και στα αφαλιστικα ταμεια για τους ανάπηρους-μαιμουδες βρισκονται στην ημερήσια διάταξη. Σε χωριό της Λακωνίας συνταξιούχος πήρε σύνταξη το 1993 από τον ΟΓΑ µε 67% αναπηρία και το 1997 µε 100% αναπηρία κι επιπλέον επίδοµα νοσοκόµου, αλλά οι συγχωριανοί του τον βλέπουν στο Γύθειο να πίνει τα ουζάκια του. Μάλιστα στο ίδιο χωριό ένας τυφλός που έπαιρνε 1.000 ευρώ τον µήνα εντοπίστηκε από ανθρώπους του ΟΓΑ να παίζει τάβλι στο καφενείο!!
10: Θα προβλεφθούν νομοθετικά χαμηλότεροι μισθοί για τους νέους ηλικίας έως 25 ετών που θα προσλαμβάνονται με σύμβαση ορισμένου χρόνου για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας ακόμη και με μπλοκάκι. H νομοθετική ρύθμιση που θα προωθηθεί θα δίνει τη δυνατότητα υπογραφής «συμβάσεων επαγγελματικής εμπειρίας» στις επιχειρήσεις όχι μόνο για ανειδίκευτους νέους (όπως προέβλεψε ο νόμος Λοβέρδου ορίζοντας αμοιβή στο 80% του κατώτατου μισθού της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας) αλλά και για τους νέους με μια αρχική εξειδίκευση που είτε έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους είτε βρίσκονται στο στάδιο της απόκτησης πτυχίου, χωρίς υποχρεωτικά να έχουν εγγραφεί στον ΟΑΕΔ ως άνεργοι.
11. Θα εφαρμοστεί το ελαστικό ωραριο (με ανωτατο οριο το 10ωρο ημερησιως) αντί της υπερεργασίας και της υπερωριακής απασχόλησης, σε επιχειρησιακό επίπεδο που προέβλεψε ο ν. 3846/10 (του Α. Λοβέρδου) αλλά με λιγότερες γραφειοκρατικές διαδικασίες: Να γίνεται με διευθυντικό δικαίωμα η αυξομείωση των ωραρίων εργασίας σε 6μηνη βάση (αντί 4μηνης) ή και με βάση τις 300 ημέρες εργασίας (κατά το εργασιακό και όχι το ημερολογιακό έτος)
12: Θα διευρυνθεί η χρήση συμβάσεων ορισμένου χρόνου με την παροχή δυνατότητας για περισσότερες ανανεώσεις (3 αντί των 2 σήμερα και χωρίς τους περιοριστικούς όρους που προβλέπει το Π.Δ. 81) αλλά και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (3 χρόνια αντί των 2).
Εδω θα πρέπει να τονιστει οτι η μείωση των δαπανών για την εργασία και η περαιτέρω ανάπτυξη του φάσματος των ευελιξιών όπως η διευκόλυνση των απολύσεων, η επέκταση των ευέλικτων μορφών εργασίας, η ευελικτοποίηση των ωραρίων, του συστήματος των συλλογικών συμβάσεων και της διαμόρφωσης των μισθών ειναι ορισμένα απο τα μέτρα που εφαρμόζονται με αποτέλεσμα την πλήρη απορύθμιση και επέκταση της επισφάλειας και ανασφάλειας των συνθηκών και των όρων απασχόλησης της μισθωτής εργασίας. Φυσικά -εκτός απο την κατάργηση του 8ωρου εργασιιας και του βασικού μισθού ασφαλείας- η τρόικα πιστή στο δόγμα ΄''΄περισσότερη δουλειά με μικρότερη αμοιβη''εχει επιβάλλει και την μείωση της αποζημίωσης λόγω απόλυσης καθως και την έμμεση κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας. Επισημαίνεται οτι και τα νέα στοιχεία του ΣΕΠΕ(Επιθεωρητες Εργασιας) για το 2011 δείχνουν οτι οι μετατροπές των συμβάσεων από πλήρους απασχόλησης σε συμβάσεις μερικής και «εκ περιτροπής» εργασίας οδηγουν σε μειωση εως 50% στους μισθούς των εργαζομένων. Ετσι μεσω των ατομικων συμβάσεων εργασιας (4 στις 10 συμβάσεις είναι με μερική απασχόληση και εκ περιτροπής εργασία) εχει οδηγήσει στο 'σπάσιμο' του κατωτατου οριου της ΕΓΣΣΕ των 740 ευρω. Ειναι χαρακτηριστικο οτι για την 4ωρη εργασία (που κυριαρχεί σε ποσοστό 61,33% μεταξύ των συμβάσεων μερικής απασχόλησης) ο μέσος μισθός είναι 457,67 ευρώ, για την 3ωρη απασχόληση 356,07 ευρώ και για τη δίωρη 253,38 ευρώ. Ο μέσος μισθός για τις συμβάσεις 5ωρης εργασίας έφτασε τα 544,27 ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις