Παρασκευή, 25 Αυγούστου 2017

ΒΑΖΟΥΝ ΦΡΕΝΟ ΣΤΙΣ ΑΠΕΡΓΙΕΣ

‘’Φρένο’’ στις απεργίες  φέρνει η τριτη αξιολόγηση του Σεπτεμβριου, μαζι με νεες επώδυνες αλλαγες στα εργασιακά, δινοντας τη  χαριστική βολή στα εργασιακά δικαιώματα .

Σύμφωνα με πληροφορίες οι αλλαγές στον συνδικαλιστικό νόμο 1264/1982, θα προβλέπουν ότι προκειμένου να υπάρχει απαρτία για να αποφασιστεί απεργία θα πρέπει να συμμετέχει το 51% των εργαζομένων που εκπροσωπούνται στα πρωτοβαθμια σωματεία.Εκτιμάται ότι η  αλλαγη της συγκεκριμένης διάταξης και η θέσπιση του ορίου του 51% των «οικονομικά τακτοποιημένων µελών» ενός σωματείου για τη λήψη απόφασης για απεργία ,θα δημιουργήσουν ιδιαίτερα προβλήματα κυρίως στα σωματεία εκείνα που έχουν πανελλαδικό χαρακτήρα λόγω της φύσης της επιχείρησης στην οποία δραστηριοποιούνται. Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 1264/1982 (άρθρο 8), για τη λήψη απόφασης για απεργιακή κινητοποίηση από ένα πρωτοβάθμιο σωματείο, εφόσον το καταστατικό του επιχειρησιακού σωματείου δεν ορίζει διαφορετικά, για να γίνει συζήτηση και για να ληφθεί απόφαση, κατά τις συνελεύσεις, απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ενός τρίτου (1/3) των οικονομικά τακτοποιημένων µελών

Όσον αφορά στην αλλαγή του Συνδικαλιστικού Νόμου, ρητά θα προβλέπεται ότι πρέπει να γίνει επανεξέταση του καταλόγου των δικαιολογημένων λόγων καταγγελίας της σύμβασης από την πλευρά των εργοδοτών, για εργαζόμενους που προστατεύονται ως μέλη των συνδικαλιστικών οργανώσεων καθως και  να «εξορθολογιστούν» τα προνόμια των συνδικαλιστών.

Επίσης, προαπαιτούμενο(το οποίο θα συζητηθεί)  είναι πως πρέπει να νομοθετηθεί και διάταξη νόμου, βάσει της οποίας τα δικαστήρια θα αποφαίνονται με διαδικασίας άμεσες – fast tracκ, όχι μόνο για τη νομιμότητα ή όχι της απεργίας, αλλά και για τις νομικές αντιπαραθέσεις εργοδοτών – εργαζομένων από την εφαρμογή του άρθρου 656 του Αστικού Κώδικα, στις περιπτώσεις απεργιών.

Εξάλλου η τελική μορφή, όμως, της επαναφοράς της αρχής της επεκτασιμότητας των κλαδικών συμβάσεων (δηλ. της ισχύος των κλαδικών συμβάσεων και στα μη μέλη των κλαδικών εργοδοτικών ενώσεων) θα αποσαφηνιστεί τον Σεπτέμβριο (σσ το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει ότι μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017, θα πρέπει να ελεγχθεί η αντιπροσωπευτικότητα των κλαδικών συμφωνιών).

Επισημαινεται ότι στην πρόσφατη έκθεσή του για το νέο πρόγραμμα στήριξης της χώρας μας, το ΔΝΤ σημειώνει πως η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας κινδυνεύει μετά τη λήξη του προγράμματος στήριξης. Προειδοποιεί πως τυχόν ανατροπή αλλαγών που έχουν νομοθετηθεί την τελευταία εξαετία θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα, θα καθυστερήσει την προσέλκυση επενδύσεων και μπορεί να χτυπήσει την ανάκαμψη της οικονομίας και της αγοράς εργασίας.
Το Ταμείο στέκεται στοχευμένα στο ενδεχόμενο να αποκατασταθεί η δυνατότητα του υπουργείου Εργασίας να επεκτείνει σε όλες τις επιχειρήσεις ενός κλάδου ή επαγγέλματος συλλογική σύμβαση που ήδη καλύπτει το 51% των κλαδικών εργαζόμενων. Επί του παρόντος αυτό το μοντέλο είναι «παγωμένο» έως το τέλος του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.Η επαναφορά της επεκτασιμότητας, υποστηρίζει το ΔΝΤ, θα πλήξει βαθιά μικρές εταιρείες, οι οποίες θα υποχρεωθούν να προσαρμοστούν σε ένα καθεστώς αυξημένων κλαδικών μισθών. Αυτό καταρχήν θα μετριάσει τη δυνατότητά τους να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας – πλήττοντας την απασχόληση – ενώ μπορεί να οδηγήσει και σε απολύσεις ή «λουκέτα».

Το Ταμείο υπενθυμίζει πως το καθεστώς της επεκτασιμότητας ήταν σε ισχύ πριν την κρίση, όταν η ελληνική αγορά εργασίας ακρίβυνε κατά περίπου 50% ανάμεσά στο 2000 και στο 2010, ενώ στη συνέχεια δεν κατόρθωσε να αποτρέψει την ιλιγγιώδη αύξηση της ανεργίας.Το ΔΝΤ υπογραμμίζει ότι τυχόν επαναφορά της επεκτασιμότητας θα υπονομεύσει την έμφαση στις επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας που έχουν καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια σε βάρος των κλαδικών.

Εξάλλου το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει πως η κυβέρνηση θα πρέπει  μέχρι το Δεκέμβριο του 2017 να υποβάλλει μία έκθεση (με βάση μία ανεξάρτητη νομική άποψη) σχετικά με το ρόλο της Διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.Έπειτα και συγκεκριμένα, έως το Φεβρουάριο του 2017, θα πρέπει η κυβέρνηση να επανεξετάσει –με συνεννόηση με τους κοινωνικούς εταίρους (σ.σ. ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ) το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της Μεσολάβησης και Διαιτησίας.Μέχρι το Μάρτιο του 2017, θα πρέπει η κυβέρνηση, μετά από διαβούλευση με τους θεσμούς και λαμβάνοντας υπόψη τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, να λάβει τα απαραίτητα μέτρα.Υπενθυμίζεται πως με παλιότερη διάταξη είχε καταργηθεί η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας. Ωστόσο τον Ιούνιο του 2014, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική της εν λόγω διάταξη.

Κι ενώ έρχονται και νεες ανατροπες στα εργασιακά, η αγορά εργασίας εχει μετατραπει σε ζουγκλα.Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ έχουν διαπιστωθεί εκτεταμένες παραβιάσεις στο εθνικό και διεθνές θεσμικό πλαίσιο προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων (ατομικών και συλλογικών) από τα ελληνικά Δικαστήρια και τα διεθνή όργανα ελέγχου ΟΗΕ, ILO, Συμβούλιο της Ευρώπης).

Τα στοιχεία του ΙΝΕ ΓΣΕΕ δείχνουν ότι :

- Το 2016 υπεγράφησαν μόλις 10 κλαδικές συμβάσεις εργασίας, ενώ το 95,2% των συμβάσεων ήταν επιχειρησιακές.
-Η εξάπλωση των επιχειρησιακών συμβάσεων οδήγησε στη δραστική μείωση των αποδοχών των εργαζομένων.
-- Η πλήρης απασχόληση υποχώρησε στο 45,3% και οι ευέλικτες μορφές εργασίας εκτινάχθηκαν στο 54,7% από 21% που ήταν το 2009.
-- Η φτώχεια των μισθωτών φτάνει στο 18% ενώ τριπλάσιο είναι το ποσοστό της φτώχειας για τους εργαζόμενους ορισμένου χρόνου.
– Σύμφωνα με στοιχεία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), την τελευταία εξαετία έχουν υπογραφεί αθροιστικά 2.464 επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας έναντι μόνο 113 κλαδικών και 38 τοπικών ομοιοεπαγγελματικών
– Βάσει στοιχείων του ΕΦΚΑ, για περίπου 600.000 εργαζόμενους ο μέσος μισθός της μερικής απασχόλησης δεν ξεπερνά τα 400 ευρώ, μεικτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις