Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ

ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΓΙΑ ΙΚΑ-ΔΕΚΟ-ΤΡΑΠΕΖΕΣ-ΟΑΕΕ

Αλλαγές στις επικουρικές και αναπηρικές συντάξεις καθως και στο θεσμό των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων, ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων, η ρύθμιση οφειλών 800.000 οφειλετών - ύψους 15 δισ. ευρω -προς τα ασφαλιστικά ταμεία καθως και η λειτουργία του'' Ενιαίου Κέντρου Ελέγχου των Συντάξεων'' ώστε να ''κοπούν'' οι καταβαλλόμενες παράνομες συντάξεις. ειναι οι άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Εργασιας στη ' μάχη' του ασφαλιστικου ενω απο το 2011 έρχονται οι μεγάλες ανατροπές στα ορια ηλικίας συνταξιοδότησης και στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων.
Εως τα τέλη Ιουνίου του 2011, ωστόσο, θα ληφθούν «διορθωτικά» μέτρα στο ασφαλιστικό, ανάλογα με τα αποτελέσματα των αναλογιστικών μελετών.«Αντίβαρα» στις ανατροπές θα ειναι οι αναγνωρίσεις πλασματικών ετών ασφάλισης(σσ νέο καθεστώς αναγνώρισης χρόνων ασφάλισης με δυνατότητα εξαγοράς ή αναγνώρισης έως 4 ετών πλασματικού χρόνου για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του 2011. Το ποσό για την εξαγορά του χρόνου στρατιωτικής θητείας (που κοστίζει ακριβά) μειώνεται από 1/1/2011 έως 31/12/2014 κατά 30%) καθως και καλύτερος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων με διαδοχική ασφάλιση.
Οι επερχόμενες ρυθμίσεις στο χώρο του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης ειναι οι παρακάτω: 1- H εκπόνηση αναλογιστικών μελετών για την οικονομική κατάσταση των επικουρικών ταμείων με προοπτική τη μείωση των επικουρικών συντάξεων που χορηγούν τα ελλειμματικά ταμεία ασφαλιστικά ταμεία αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα. Οπως προβλέπεται και στο επικαιροποιημένο μνημόνιο, μέχρι τα τέλη Μαρτίου, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή καλείται να κάνει μελέτες για την οικονομική βιωσιμότητα των επικουρικών ταμείων, τα οποία καλύπτουν 700.000 ασφαλισμένους. Το ύψος των συντάξεων θα είναι ανάλογο με την οικονομική βιωσιμότητα του κάθε Ταμείου, με αποτέλεσμα εννέα στα δέκα επικουρικά ταμεία να κινδυνεύουν. Κι αυτό γιατί όσα Ταμεία δεν είναι οικονομικά βιώσιμα, θα πρέπει να περικόψουν τις επικουρικές συντάξεις, οι οποίες θα πέσουν ακόμα και κάτω από το 20% του συντάξιμου μισθού. Σήμερα οι επικουρικές συντάξεις παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις στα ασφαλιστικά ταμεία και μπορεί να φτάνουν έως και το 80% του συντάξιμου μισθού (μάλιστα υπάρχουν ακραίες περιπτώσεις όπου οι επικουρικές συντάξεις ξεπερνούν την κύρια).

2-O δραστικός περιορισμός (θα μείνει το 10%) των επαγγελμάτων που περιλαμβάνονται στη λίστα των βαρέων και ανθυγιεινών και δίνουν δικαίωμα πρόωρης συνταξιοδότησης. H νέα λίστα θα εκδοθεί το αργότερο έως τον Iούλιο του 2011 και θα επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Περικοπή της λίστας με τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Η νέα λίστα θα αφορά και τους νυν εργαζομένους. Οι αλλαγές θα είναι σαρωτικές, τουλάχιστον το 50% των εργαζομένων θα βγει από τα βαρέα και ανθυγιεινά». Σε όσα επαγγέλματα εξαιρεθούν έρχεται αύξηση των ορίων ηλικίας κατά μία πενταετία και μείωση των μισθών και των συντάξεων (καθώς οι εργαζόμενοι χάνουν το ειδικό επίδομα). Σύμφωνα με το υπουργειο Εργασιας με την προωθούμενη ρύθμιση, δεν θα θιγούν όσοι βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση αλλά και κοντά στα ελάχιστα για τη θεμελίωση 3.600 ένσημα.
3-Πρόσθετα έσοδα υπολογίζουν να εισπράξουν τα ασφαλιστικά ταμεία και από τη ρύθμιση των χρεών ύψους 15 δισ. ευρώ (η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων λήγει στις 15 Οκτωβρίου). Oσοι μπουν στη νέα ευνοϊκή ρύθμιση χρεών μέχρι τις 15 Οκτωβρίου θα έχουν έκπτωση μέχρι και 80% στα πρόσθετα τέλη.
4-Από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων- που ήδη εφαρμόζει το ΙΚΑ πιλοτικά και θα αρχίσει να εφαρμόζει ο ΟΑΕΕ πανελλαδικά από τις 15 Οκτωβρίου-. το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει την εξοικονόμηση πάνω από 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η ηλεκτρονική παρακολούθηση, σε πρώτη φάση, θα αφορά τα φάρμακα, ενώ αργότερα θα επεκταθεί στο σύνολο των ιατρικών πράξεων και των νοσηλίων». Το σχετικό πρόγραμμα στόχο έχει να μειώσει την ετήσια δαπάνη των 5 δισ. ευρώ (το 40% της ετήσιας κρατικής επιχορήγησης) και να περιορίσει την κατευθυνόμενη και παράνομη συνταγογράφηση, την εικονική χρήση συνταγών κ.α. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, λόγω των ελέγχων, τον Ιούλιο η φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε κατά 27,79% στο ΙΚΑ - ΕΤΑΜ, κατά 24,34% στον ΟΓΑ και κατά 20% στον ΟΑΕΕ.
5-Τον Οκτώβριο θα λειτουργήσει Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου των Συντάξεων με στόχο να μειωθούν κατά 80 - 100 εκατ. ευρώ το χρόνο οι σχετικές πληρωμές. Οι Δήμοι θα υποχρεωθούν να δίνουν άμεσα την πληροφόρηση μέσω ΚΕΠ και Ληξιαρχείων. Θα γίνει απογραφή όλων των συνταξιούχων μέσω ΚΕΠ. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασιας εκτιμά ότι θα φανεί ότι οι συνταξιούχοι στη χώρα μας δεν είναι 2,6 εκατ. αλλά ίσως και 200.000 λιγότεροι. Ειναι χαρακτηριστικό οτι στα 100 εκατ. ευρώ φτάνει η «κλοπή» συντάξεων από τα Ταμεία (συντάξεις που εισπράττουν τρίτοι για λογαριασμό ατόμων που δε ζουν, διπλές συντάξεις και ποσά ΕΚΑΣ που καταβάλλονται σε μη δικαιούχους).. Σε δείγμα 510 φακέλων συνταξιούχων ηλικίας άνω των 100 ετών εντοπίστηκαν, με τη βοήθεια βέβαια των υπηρεσιών και της συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία, 321 άτομα στα οποία καταβάλλεται σύνταξη ενώ έχουν πεθάνει. Βρέθηκε ότι πληρώνεται σύνταξη σε άτομο που έχει αποβιώσει από το 1999 και διακόπηκε η σύνταξή του πριν από ένα μήνα, συνταξιούχοι που... έχουν πεθάνει πριν από 5, 6, 7 χρόνια!
6-Ανακαθορισμός στο 8% - 9% (από 14,5% σήμερα) του αριθμού των αναπηρικών συντάξεων.
Εξάλλου οι αλλαγές που έρχονται απο το 2011 έχουν ως εξής:
-. Αύξηση από την 1/1/2011 των απαιτούμενων ετών ασφάλισης και των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για όσους και όσες δεν θεμελιώνουν έως το τέλος του 2010 συνταξιοδοτικό δικαίωμα (όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα, συνταξιοδοτούνται όποτε το αποφασίσουν ακολουθώντας το όριο ηλικίας που ισχύει έως το 2010). Η αύξηση των ορίων ολοκληρώνεται, στα περισσότερα ταμεία, το 2015.
-«Ανακαθορισμό» των συντάξεων έως τα τέλη Ιουνίου του 2011 με νέο νόμο με στόχο τη διασφάλιση της «βιωσιμότητας» του Ασφαλιστικού. Ο δημοσιονομικός περιορισμός που τίθεται είναι «να μην αυξηθεί η δαπάνη για τις πληρωμές συντάξεων πάνω από 2,5% έως το 2060 ( δηλ. να μην ξεπεράσει το 9% από το 6,5% του ΑΕΠ) και την όποια διαφορά προκύψει, θα κληθούν να την «καλύψουν» με νέες περικοπές οι ασφαλισμένοι.
-Νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων (εφαρμογή της αναλογικής σύνταξης) για όσους πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν μετά την 1/1/2015. Το μέτρο θα φέρει μικρές μειώσεις τα πρώτα χρόνια εφαρμογής του νέου συστήματος για όσους δηλ. είναι ήδη ασφαλισμένοι και πολύ μεγαλύτερες μειώσεις για όσους ασφαλιστούν για πρώτη φορά από την 1/1/2011 (σε αυτή την περίπτωση ο υπολογισμός της σύνταξης θα γίνεται με συντελεστές αναπλήρωσης 0,80% για τα πρώτα 15 έτη ασφάλισης έως 1,5% για 39 - 50 έτη ασφάλισης).
-Βελτίωση του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων (νέοι συντελεστές) για όσους έχουν διαδοχική ασφάλιση και υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από την 1/1/2011. Οι νέοι συντελεστές, ωστόσο, μπορεί να μεταβάλλονται στο μέλλον με υπουργικές αποφάσεις και ανάλογα με την κατάσταση των ταμείων.
--Ένταξη στο ΙΚΑ των νεοπροσλαμβανόμενων στο Δημόσιο από 1/1/2011.

ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΕΤΗ: Τη δυνατότητα στους ασφαλισμένους να εξέλθουν νωρίτερα στη συνταξη με την εξαγορά πλασματικών χρόνων παρέχεται με το νεο ασφαλιστικό νόμου Λοβέρδου( 3863/2010 ). Σε σχετική εγκύκλιο διευκρινίζεται οτι η ισχύς των διατάξεων για τα πλασματικά ετη του νεου νόμου 3863/2010 αρχίζει την 1.1.2011 και αφορά τους ασφαλισμένους που συγκεντρώνουν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις: α) θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα κατ’ αποκλειστικότητα από 1.1.2011 και εφεξής, και β) έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 3.600 ημέρες ή 12 έτη ασφάλισης. Επομένως οι διατάξεις του άρθρου 40 και της παρ. 12 του άρθρου 47 του ν. 2084/92 εφαρμόζονται μέχρι 31.12.2010 και αφορούν όλους όσους έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την31.12.2010, ανεξάρτητα αν ασκήσουν το δικαίωμα αυτό μέχρι 31.12.2010 ή από 1.1.2011 και εφεξής. Με τις κοινοποιούμενες διατάξεις επαναπροσδιορίζονται οι χρόνοι που μπορούν να προσμετρηθούν ή να αναγνωρισθούν με εξαγορά τόσο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή για προσαύξηση του ποσού αυτής.
Επιπλέον καθορίζεται η κλιμάκωση του χρόνου τον οποίο μπορεί να προσμετρήσει ή να αναγνωρίσει κάθε ασφαλισμένος ανάλογα με το χρόνο συνταξιοδότησής του ως εξής:
- Μέχρι τέσσερα (4) χρόνια, για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του έτους 2011,
- Μέχρι πέντε (5) χρόνια, για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του έτους 2012
-Μέχρι έξι (6) χρόνια, για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα εντός του έτους 2013 και
-Μέχρι επτά (7) χρόνια, για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1-1-2014 και εφεξής.
Ετσι με το νεο νομο είναι πλέον δυνατή:
α) Η προσμέτρηση χρόνου επιδότησης λόγω ασθένειας και ανεργίας. Θα μπορούν να συνυπολογισθούν 600 ημέρες επιδότησης λόγω ασθένειας και τακτικής ανεργίας - 300 για κάθε αιτία - ( αντί των 400 ημερών κατά την τελευταία πριν τη συνταξιοδότηση δεκαετία, όπως προβλέπεται σήμερα με το ν. 2084/92), ανεξάρτητα από το χρόνο που έλαβε χώρα η ανεργία ή επήλθε η ασθένεια.
β) Η αναγνώριση του χρόνου σπουδών:
βα) σε ανώτερη ή ανώτατη σχολή στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, για την απόκτηση ενός μόνο πτυχίου και ββ) σε μέσες επαγγελματικές σχολές, δημόσιες ή ιδιωτικές που έχουν αναγνωρισθεί από το κράτος, μετά τη συμπλήρωση του 17ου έτους της ηλικίας. Οι σχολές αυτές θα σας γνωστοποιηθούν εγκαίρως μετά από σχετική αλληλογραφία του Υπουργείου μας με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ο χρόνος που θα αναγνωρίζεται θα είναι ίσος με τα επίσημα ακέραια έτη σπουδών της οικείας σχολής, τα οποία προβλέπονται κατά το χρόνο της αποφοίτησης. Είναι ευνόητο ότι, αν κατά το χρόνο φοίτησης στις αναφερόμενες σχολές έχει χωρήσει ασφάλιση σε οποιονδήποτε ομοειδή φορέα ασφάλισης, δεν θα είναι δυνατή η αναγνώριση του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος. Δεδομένου, εξάλλου, ότι η ρύθμιση αναφέρεται σε αποφοίτηση, δηλαδή σε περάτωση των σπουδών, δεν θα είναι δυνατή η αναγνώριση του χρόνου σπουδών αν δεν έχει αποκτηθεί το σχετικό πτυχίο ή δίπλωμα.
γ) Η αναγνώριση του χρόνου ανεργίας, μετά την υπαγωγή στην ασφάλιση οποιουδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ή του Δημοσίου. Ως χρόνος ανεργίας - πέραν του χρόνου εγγραφής στα μητρώα του ΟΑΕΔ - θεωρείται κάθε κενό χρονικό διάστημα, μετά την έναρξη του εργασιακού βίου του ασφαλισμένου και την υπαγωγή του στα μητρώα οποιουδήποτε ασφαλιστικού οργανισμού, για το οποίο δεν υπάρχει ασφάλιση.
δ) Η προσμέτρηση του χρόνου απουσίας των απασχολούμενων μητέρων από την εργασία τους, λόγω κύησης και λοχείας, Ο χρόνος αυτός δεν μπορεί να υπερβαίνει τον χρόνο που προβλέπεται κάθε φορά από την ΕΓΣΣΕ.
ε) Η αναγνώριση του χρόνου απεργίας.
στ) Η προσμέτρηση του πλασματικού χρόνου του άρθρου 141 του ν. 3655/2008, ανεξάρτητα από το χρόνο γέννησης των παιδιών ( πριν ή μετά την 1-1-2000). Σημειώνεται ότι ο χρόνος αυτός λαμβάνεται υπόψη για τη συμπλήρωση του χρόνου ασφάλισης που απαιτείται για τη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος, σύμφωνα με το άρθρο 10 ( όπως για τη συμπλήρωση του συντάξιμου χρόνου των μητέρων ανηλίκων τέκνων) καθώς και για τη συμπλήρωση του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης των 15 ετών. Κατά τα λοιπά έχουν εφαρμογή οι ειδικότερες προϋποθέσεις και περιορισμοί που τίθενται από τον ν. 3655/2008.
ζ) Η αναγνώριση του χρόνου μαθητείας, όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις και μέχρι ένα (1) έτος. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ως χρόνος μαθητείας θεωρείται ο χρόνος απασχόλησης σε προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας (stage).
η) Ειδικά για τους ασφαλισμένους στον ΟΑΕΕ, η αναγνώριση του χρόνου αποδεδειγμένης άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας, πριν την εγγραφή στα μητρώα του οικείου οργανισμού, και μέχρι πέντε (5) χρόνια, εφόσον δεν έχουν καταβληθεί οι αναλογούσες εισφορές.
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ: Φρενο σε όσους νεους (από 15/7/2010) συνταξιούχους αναλαμβάνουν εργασία, επιβάλλει ο νομος Λοβέρδου(3863/10) ενώ ποινές θα επιβάλλονται από την 1/1/2013 και στους «παλιούς» συνταξιούχους που θα εξακολουθήσουν να απασχολούνται. Παντως απο το νεο νόμο Λοβέρδου παρέχεται η δυνατότητα είτε για την προσαύξηση της ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης (κατά 14 ευρώ το χρόνο) είτε για τη θεμελίωση νέου συνταξιοδοτικού δικαιώματος στους απασχολούμενους συνταξιούχους. Οι ποινές που ορίζονται απο το νεο νόμο ειναι η πλήρης αναστολή της καταβολής της σύνταξης σε συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 55 ετών (ή 53 ετών αν είναι συνταξιούχοι στρατιωτικοί και εργάζονται εκτός του ευρύτερου δημόσιου τομέα). Mετά την ηλικία των 55 ετών προβλέπονται, κατά περίπτωση, η περικοπή του 70% για το ποσό που υπερβαίνει τα 990,9 ευρώ, η χορήγηση μόνο του οργανικού ποσού (200 ευρώ - 350 ευρώ, ανάλογα με το Tαμείο και τα έτη ασφάλισης) για όσους εισπράττουν κατώτατη σύνταξη και για τους αυτοαπασχολούμενους συνταξιούχους η καταβολή προσαυξημένων κατά 50% εισφορών. Επισης προβλεπονται και πρόστιμα σε όσους συνταξιούχους δεν δηλώνουν την απασχόλησή τους στα ταμεία. Σημειώνεται οτι οι ρυθμίσεις του άρθρου 63 του ν. 2676/1999, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 3863/2010, ισχύουν για τους συνταξιούχους που θα αναλάβουν εργασία ή θα αυτοαπασχοληθούν ή θα διοριστούν σε θέσεις της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3833/2010 από 15-7-2010 και εφεξής. Για τους συνταξιούχους που έχουν ήδη αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχολούνται ή έχουν διοριστεί σε θέσεις της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3833/2010, και μέχρι σήμερα δεν καταλαμβάνονταν από τις ρυθμίσεις του άρθρου 63 του ν. 2676/1999, όπως αυτό ίσχυε μέχρι 14/7/2010, οι ανωτέρω ρυθμίσεις εφαρμόζονται από 1/1/2013. Για τους συνταξιούχους που έχουν ήδη αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχολούνται και εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του άρθρου 63 του ν. 2676/1999, όπως αυτό ίσχυε μέχρι 14/7/2010, εξακολουθεί να εφαρμόζεται το προϊσχύον καθεστώς μέχρι 31/12/2012, και από 1/1/2013 εφαρμόζεται η παρούσα ρύθμιση, καταργούμενης κάθε άλλης αντίθετης διάταξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις