Παρασκευή, 16 Απριλίου 2010

ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ: ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ
Και πάλι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα κληθούν να πληρώσουν για να επιβιώσει το ασφαλιστικό σύστημα. Μαζί με τη μείωση του εισοδήματος και των αποδοχών έρχονται ριζικές ανατροπές στα ορια ηλικίας συνταξιοδότησης αλλά και στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων όταν:
-Ενας στους δύο συνταξιούχους (περίπου 680.000 ατομα) ζει σημερα στη χωρα μας με κύρια σύνταξη μικρότερη από 500 ευρώ, το 66% παιρνει κάτω από τα 600 ευρώ, ενώ μόλις 14% είναι πάνω από τα 1000 ευρώ.
-Στη χώρα μας 1.100.000 άτομα εργάζονται σε καθεστώς ανασφάλιστης "μαύρης" εργασίας, από τους οποίους οι περισσότεροι, δηλαδή 600.000 είναι έλληνες και 500.000 αλλοδαποί, οι οποίοι ασφαλίζονται με χαμηλότερες αποδοχές και λιγότερα ημερομίσθια.
-Οι έλεγχοι της Ειδικής Υπηρεσίας ελέγχου του ΙΚΑ δείχνουν ότι 2-3 στους 10 εργαζόμενους είναι ανασφάλιστοι.
--- Στα 8 δισ. ευρω ετησίως κινείται η εισφοροδιαφυγή.
--Οι δαπάνες υγείας τον τελευταίο χρόνο αυξήθηκαν κατά 25% ενω στα 4,5 δισ. ευρώ κινουνται οι δαπάνες μόνο σε ιδιωτικά φαρμακεία!
-Στα 4,6 δισ. ευρω οι οφειλές (κράτους και ιδιωτών) προς το ΙΚΑ(αυξηση απο 2003 εως 2009 κατα 177%)!
-Στα 13 δισ. ευρώ είναι τα συσσωρευμένα χρέη του δημοσίου προς τα ταμεία.
Θα πρέπει να τονιστεί οτι η επίλυση του προβλήματος της χρηματοδότησης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης τέθηκε ως προτεραιότητα και στις προηγούμενες ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις, από το 1992 (με το ν. Σιούφα) και το 2002 (με το ν. Pέππα) έως και ένα χρόνο πριν από τις εκλογές της 4ης Oκτωβρίου του ‘09 (με το ν. Πετραλιά). Xωρίς να λύσουν το πρόβλημα της βιωσιμότητας των Tαμείων αφού, όπως αποκαλύπτεται, το ταμειακό έλλειμμα του IKA - ETAM έφτασε φέτος, βοηθούσης και της κρίσης, στο 1,7 δισ. ευρώ. Oσο δηλαδή υπολόγιζε η αναλογιστική μελέτη του Διεθνούς Γραφείου Eργασίας ότι θα έφτανε 5 χρόνια αργότερα, το... 2014.
Παράλληλα οι δαπάνες του κράτους και των ασφαλιστικών ταμείων για τις πληρωμές συντάξεων αγγίζουν φέτος το 13,5% του Aκαθάριστου Eγχώριου Προϊόντος από 11,7% που ήταν το 2007 και υπολογίζεται ότι, αν δεν αλλάξει κάτι, θα φτάσουν στο 24% του AEΠ μέσα στις επόμενες 2 δεκαετίες λόγω του δημογραφικού και της πλήρους ανατροπής της σχέσης ασφαλισμένων και συνταξιούχων δεσμεύοντας και πόρους για την ανάπτυξη της οικονομίας. Επίσης τα ελλείμματα των δύο μεγαλύτερων ασφαλιστικών ταμείων του IKA και του OAEE θα εκτοξευθούν, με βάση την αναλογιστική μελέτη του Διεθνούς Γραφείου Eργασίας στα 67,7 δισ. στο IKA - ETAM (2,9 δισ. το 2020, 5,3 δισ. το 2025, 16,8 δισ. το 2035, 41, 6 δισ. το 2045 και 67,7 δισ. το 2055) και στον OAEE τα 51,9 δισ. (σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Γραμματείας Kοινωνικών Aσφαλίσεων).
Ετσι φθάσαμε στην σημερινή κατασταση με το συστημα κοινωνικής ασφάλισης να βρίσκεται στο ''κοκκινο'' και να αρχονται νεα μέτρα. Ετσι μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα θα παρουσιαστεί και θα δοθεί σε διαβούλευση στους κοινωνικούς εταίρους το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικο με με στόχο να κατατεθεί έως τα τέλη Απριλίου στη Βουλή και θα έχει ψηφιστεί μέσα στον Μάιο λόγω και της επικείμενης αξιολόγησης της πορείας του Προγράμματος Σταθεροποίησης και Ανάπτυξης από την Ε.Ε.
Τα 10 σημαντικότερα μέτρα που επιφέρει το ασφαλιστικο ειναι τα εξης:
1. Tην καθιέρωση από το 2018 της βασικής σύνταξης (περί τα 360 ευρώ με τα σημερινά δεδομένα) που θα απονέμεται με εισοδημάτικά κριτήρια στα 65 (και νωρίτερα για περιπτώσεις συνταξιοδότησης με βαρέα και ανθυγιεινά και με τις αναπηρικές συντάξεις) καθώς και τον υπολογισμό όλων των αναλογικών
συντάξεων, επίσης από το 2018, με βάση αρχικά τις αποδοχές της 10ετίας και με πολύ χαμηλότερους, σε σχέση με ό,τι ισχύει σήμερα, συντελεστές. Το τελικό ύψος των συντελεστών θα «κλειδώσει» μέσα στις επόμενες ημέρες και, σύμφωνα με όλα τα εναλλακτικά σενάρια που μελετά το υπουργείο, θα είναι από 0,9% ή 1% για τα πρώτα 15έτη ασφάλισης και θα κλιμακώνονται έως το 1,4% ή 1,5 για τα 35 και τα 40 χρόνια ασφάλισης, αντίστοιχα. Το σχέδιο προβλέπει τη χορήγηση δύο τμημάτων συντάξεων για όσους συνταξιοδοτηθούν το 2018: Το ένα τμήμα της σύνταξης θα προκύπτει με το σημερινό τρόπο υπολογισμού των συντάξεων (για την περίοδο ασφάλισης από το 2013 έως το 2018) και το δεύτερο με τους νέους συντελεστές (για χρόνο από 1/1/2018 και μετά).
Tο νέο σύστημα, ωστόσο, θα προβλέπει την καταβολή αναλογικής σύνταξης και σε όσους έχουν λίγα χρόνια ώστε να μην χάνονται οι εισφορές που έχουν πληρωθεί. Με βάση τις εκτιμήσεις των στελεχών της κοινωνικής ασφάλισης η νέα αρχιτεκτονική του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης οδηγεί σε μικρότερες έως 30% συντάξεις. H πρώτη μείωση προέρχεται από την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων αφού ο υπολογισμός θα γίνεται στη βάση των αποδοχών αρχικά της δεκαετίας (αντί της 5ετίας που ισχύει στα περισσότερα Ταμεία) και, στην πλήρη εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού, ολοκλήρου του εργασιακού βίου. Η δεύτερη μείωση θα αφορά όσους θα έχουν κενά ασφάλισης, λίγα έτη εργασίας και χαμηλές αποδοχές αφού οι συντελεστές υπολογισμού των συντάξεων θα είναι υψηλότεροι για μετά τα 35 και τα 40 έτη εργασίας.
2. Την ενίσχυση των εσόδων των Ταμείων με την επαναφορά του Λογαριασμού Αλληλεγγύης Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΛΑΦΚΑ) δηλ. την παρακράτηση εισφοράς που θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της σύνταξης.
3. Ποινές στους απασχολούμενους συνταξιούχους (αναστολή της καταβολής της σύνταξης αν έχει ηλικία κάτω των 55 ετών και η μείωση του ποσού που υπερβαίνει τα 730 ευρώ αν είναι μεγαλύτερος).
4. Σε νέα ενιαία βάση θα γίνεται, στο εξής, και η διαχείριση των αποθεματικών των Ταμείων (ενιαίος φορέας εποπτείας κινητής και ακίνητης περιουσίας και 2 - 3 ΑΕΔΑΚ για επενδύσεις).
5 -Σταδιακή αύξηση, από το 2013 έως το 2017, εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών στο Δημόσιο, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του ΔΕΚ. Η συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση δεν θα θίξει ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα έως το 2013.
6- Εφαρμογή του ν. Πετραλιά που επίσης προβλέπει, από το 2013 έως το 2017, αυξήσεις των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και των απαιτούμενων ετών ασφάλισης σε ιδιωτικό τομέα, ΔΕΚΟ, τράπεζες και ειδικά ταμείαOι αυξήσεις θα αφορούν όσους ασφαλισμένους δεν θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα (τα
απαιτούμενα έτη εργασίας + το όριο ηλικίας) έως τις 31/12/2012 στον ιδιωτικό τομέα, στις τράπεζες, στις ΔEKO και στο δημόσιο, ενώ για τις μητέρες των ανηλίκων που είναι ασφαλισμένες στον ιδιωτικό τομέα, η αύξηση από τα 50 στο 51ο έτος θα γίνει την 1/1/2011 (το μέτρο είχε «παγώσει» μόνο για το 2010 ο A. Λοβέρδος).
7.- Απαγόρευση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου και επιβολή αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι η μέση ηλικία συνταξιοδότησης να ανέλθει το 2015 από τα 61,4 στα 63,5 έτη. Για τον σκοπό αυτό αναμένεται να θεσπιστούν κίνητρα παραμονής στην εργασία (π.χ. για όσους συνεχίζουν να δουλεύουν και μετά το 65ο έτος). Aπο το 2011 για τους δημόσιους υπαλληλους το ποσό της μείωσης στην προωρη θα αυξηθει από το 4.5% στο 6% για κάθε έτος... ταχύτερης εξόδου στη συνταξη(δηλαδή μειωση 30% την πενταετία). Στην ουσία επέκτεινεται η ποινή για τις πρόωρες απο τον ιδιωτικο τομέα και στο δημοσιο.
8-- Επιβολή διπλής ασφάλισης σε όσους δημοσίους υπαλλήλους, μηχανικούς, γιατρούς και δικηγόρους έχουν παράλληλη απασχόληση.
9- Αλλαγές στο καθεστώς απασχόλησης των συνταξιούχων.
10-Καθιέρωση κουπονιών για την πληρωμή όσων παρέχουν υπηρεσίες στα σπίτια ή ασχολούνται με αγροτικές εργασίες.

1 σχόλιο:

ΣΑΣΑ είπε...

Και ο στόχος των μέτρων αυτών να υποθέσουμε ότι είναι η αύξηση της αποδοτικότητας των εργαζομένων και της εμπιστοσύνης σε ένα κράτος κοινωνικής ασφάλισης και συνταξιοδότησης;

Δημοφιλείς αναρτήσεις