ΞΕΚΙΝΑΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΠΛΗ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΜΙΣΘΟ
Με προοπτική εντός του έτους να αυξηθεί σωρρευτικά-- με διπλή αύξηση εως και 7% -ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα, αρχίζουν εντός των προσεχών ημερών οι διαδικασίες διαβούλευσης για τον κατώτατο μισθό,με την αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς ( της ΤτΕ, του ΙΟΒΕ κλπ.).Η νεα διαβουλευση θα επιφέρει προσθετη αυξηση από την Πρωτομαγιά, εκτός από το 2% που ισχύει από 1-1-2022.
Η διαβούλευση θα «τρέξει» με ταχύτερους ρυθμούς, καθώς η σύνταξη και υποβολή της έκθεσης αξιολόγησης του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 28η Φεβρουαρίου 2022.Θα ακολουθήσει η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων έως τις 15 Μαρτίου, προκειμένου να πραγματοποιηθεί προφορική διαβούλευση.Μέχρι το τέλος Μαρτίου θα διαβιβαστούν όλα τα υπομνήματα και η έκθεση των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη του τελικού Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, το οποίο θα παραδοθεί στα χέρια του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, ώστε να εισηγηθεί έως τις 15 Απριλίου στο Υπουργικό Συμβούλιο το ύψος του νέου κατώτατου μισθούΤην εφαρμογή της επικείμενης αύξησης από την 1η Μαΐου, θα ακολουθήσει μια δεύτερη μικρή αύξηση την 1η Ιουνίου, κατά 0,25%, λόγω της προγραμματισμένης μείωσης των εισφορών της επικουρικής ασφάλισης κατά 0,5% (0,25% για τις εισφορές των ασφαλισμένων και 0,25% για τις εισφορές των εργοδοτών).Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, η νέα αύξηση θα είναι της τάξης του 5-6%, που αθροιστικά με το 2% του Ιανουαρίου θα πιάσει την επίδοση της οικονομίας για το 2021 που θα κινηθεί γύρω στο 7-8%. Με βάση αυτό το σενάριο, οι ελάχιστες αποδοχές θα φτάνουν τα 696 ευρώ (με αύξηση 5%) ή τα 703 ευρώ (με αύξηση 6%) από τα 663 ευρώ που είναι σήμερα.Ωστόσο, η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για αύξηση διπλάσια του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας «γεννά» προσδοκίες για ακόμη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή του μισθού, που μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει το 10%. Αν για παράδειγμα η οικονομία κλείσει με ανάπτυξη 7% το 2021, τότε η νέα αύξηση θα μπορούσε να φτάσει έως και το 12% (14% - 2% που έγινε ήδη την Πρωτοχρονιά).Σε μια τέτοια περίπτωση, ο νέος κατώτατος μισθός θα ανέλθει στα 743 ευρώ, πολύ κοντά στην πρόταση της ΓΣΕΕ που κάνει λόγο για επαναφορά του στα 750 ευρώ.Ανεξαρτήτως του ύψους που θα διαμορφωθεί ο βασικός μισθός για φέτος, το 2023 θα ακολουθήσει και νέα υψηλή αύξηση με τον κατώτατο να ξεπερνά το «ψυχολογικό» όριο των 751 ευρώ, ύψος στο οποίο βρισκόταν τον Φεβρουάριο του 2012, πριν τις μνημονιακές περικοπές που τον έφτασαν στα 550 ευρώ (μεικτά).
Την ίδια ώρα στο Συμβούλιο της Επικρατείας κρίνεται το μέλλον των επιδομάτων προϋπηρεσίας (τριετίες) χιλιάδων εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα .Πρόκειται για την απόφαση του ΣτΕ που αφορά στο αίτημα του ΣΕΒ περί κατάργησης των τριετιών.Μια σημα ντική απόφαση που εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας εδώ και 2,5(!) χρόνια.
Όπως τονίζουν νομικοι κύκλοι, στο ΣτΕ εκκρεμεί προσφυγή των βιομηχάνων που απειλεί να τινάξει στον αέρα την αύξηση του κατώτατου μισθού από 1/1/2022 για παλαιούς μισθωτούς, που έχουν θεμελιωμένη προϋπηρεσία έως το 2012. Κι αυτό επειδή οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι θα κινδύνευαν με απώλειες έως και 195 ευρώ το μήνα από μια δικαστική κατάργηση των τριετιών. Ειδικότερα, το ανώτερο δικαστήριο καλείται να αποφανθεί αν συνεχίζουν να υφίστανται οι “παγωμένες” από το 2012 τριετίες ή αν έχουν καταργηθεί. Οι τριετίες μπορούν να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό έως και 30% για τους εργαζόμενους έως 9 έτη, ο οποίος από τα 650 ευρώ διαμορφώνεται έως 845 ευρώ τον μήνα.Αν η απόφαση δικαιώσει τους εργαζόμενους, οι μισθοί θα παραμείνουν στο ύψος τους. Αν δικαιωθεί η εργοδοτική πλευρά, τότε χιλιάδες μισθωτοί θα χάσουν τα επιδόματα με αποτέλεσμα οι μισθοί τους να μειωθούν, κατά μια εκτίμηση, περίπου κατά 195 ευρώ τον μήνα.
Το ΣτΕ καλείται τώρα να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να αποφανθεί αν υφίστανται επιδόματα προϋπηρεσίας για τους ανειδίκευτους. Σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις του 2012 -στις οποίες παραπέμπει η περσινή εγκύκλιος- προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας έως και 30%, δηλαδή έως και 195 ευρώ, δικαιούνται όσοι είχαν κατ' ελάχιστο μια 3ετία έως τις 14 Φεβρουαρίου 2012. Με τον μηχανισμό αυτό οι ελάχιστες νόμιμες αμοιβές διαμορφώνονται έως και 845 ευρώ το μήνα. Όσοι συμπληρώνουν τριετίες προϋπηρεσίας μετά τις 14/2/2012 δεν δικαιούνται προσαύξηση μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%.
Η απόφαση θα είναι κομβική. Κι αυτό επειδή θα κριθεί τώρα αν ο νέος κατώτατος θα είναι δια βίου γυμνός ή αν θα έχει προσαυξήσεις:
κατ' αρχήν για όλους όσοι είχαν 3 έτη και άνω τον Φεβρουάριο του 2012 και συνεχίζουν να δουλεύουν στον ίδιο εργοδότη, αλλά και
για όλους στο μέλλον εφόσον η ανεργία πέσει κάτω από 10%.
Τυχόν ευδοκίμηση της αίτησης ακύρωσης θα μπορούσε να επιφέρει την ακυρότητα της εγκυκλίου με αναδρομικό αποτέλεσμα, από τότε που η εγκύκλιος αυτή δημοσιεύτηκε, δηλαδή από 18 Φεβρουαρίου του 2019, εξηγούν νομικοί κύκλοι. Καθώς, όμως, έχουν ήδη παρέλθει 2,5 χρόνια από τότε, εκτιμάται πως είναι δύσκολο το δικαστήριο να διατάξει αναδρομική αναζήτηση των ποσών των τριετιών που στο μεταξύ έχουν καταβληθεί στους εργαζόμενους. Πολύ περισσότερο όταν έχουν δημιουργηθεί και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα επί των συγκεκριμένων αμοιβών.Κάτι τέτοιο θα ήταν έως και νομικά άτοπο –-αναφέρουν νομικές πηγές- αφού σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί πλάνη των εργοδοτών στην καταβολή των τριετιών, όταν μάλιστα αυτή γινόταν και γίνεται χωρίς καμία επιφύλαξη των δικαιωμάτων τους. Δηλαδή, αν ίσχυε νομική ανασφάλεια, θα έπρεπε ο κάθε εργοδότης να διατυπώνει ρητά την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός του στην διαδικασία καταβολής των επιδομάτων προϋπηρεσίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου