OΙ ΤΡΙΕΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας κρίνεται το μέλλον των επιδομάτων προϋπηρεσίας (τριετίες) χιλιάδων εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα .Πρόκειται για την απόφαση του ΣτΕ που αφορά στο αίτημα του ΣΕΒ περί κατάργησης των τριετιών.Μια σημα ντική απόφαση που εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας εδώ και 2,5(!) χρόνια.
Όπως τονίζουν νομικοι κύκλοι στο ΣτΕ εκκρεμεί προσφυγή των βιομηχάνων που απειλεί να τινάξει στον αέρα την αύξηση του κατώτατου μισθού από 1/1/2022 για παλαιούς μισθωτούς, που έχουν θεμελιωμένη προϋπηρεσία έως το 2012. Κι αυτό επειδή οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι θα κινδύνευαν με απώλειες έως και 195 ευρώ το μήνα από μια δικαστική κατάργηση των τριετιών.
Ειδικότερα, το ανώτερο δικαστήριο καλείται να αποφανθεί αν συνεχίζουν να υφίστανται οι “παγωμένες” από το 2012 τριετίες ή αν έχουν καταργηθεί. Οι τριετίες μπορούν να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό έως και 30% για τους εργαζόμενους έως 9 έτη, ο οποίος από τα 650 ευρώ διαμορφώνεται έως 845 ευρώ τον μήνα.Αν η απόφαση δικαιώσει τους εργαζόμενους, οι μισθοί θα παραμείνουν στο ύψος τους. Αν δικαιωθεί η εργοδοτική πλευρά, τότε χιλιάδες μισθωτοί θα χάσουν τα επιδόματα με αποτέλεσμα οι μισθοί τους να μειωθούν, κατά μια εκτίμηση, περίπου κατά 195 ευρώ τον μήνα.
Το ΣτΕ καλείται τώρα να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να αποφανθεί αν υφίστανται επιδόματα προϋπηρεσίας για τους ανειδίκευτους. Σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις του 2012 -στις οποίες παραπέμπει η περσινή εγκύκλιος- προσαυξήσεις λόγω προϋπηρεσίας έως και 30%, δηλαδή έως και 195 ευρώ, δικαιούνται όσοι είχαν κατ' ελάχιστο μια 3ετία έως τις 14 Φεβρουαρίου 2012. Με τον μηχανισμό αυτό οι ελάχιστες νόμιμες αμοιβές διαμορφώνονται έως και 845 ευρώ το μήνα. Όσοι συμπληρώνουν τριετίες προϋπηρεσίας μετά τις 14/2/2012 δεν δικαιούνται προσαύξηση μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%.
Η απόφαση θα είναι κομβική. Κι αυτό επειδή θα κριθεί τώρα αν ο νέος κατώτατος θα είναι δια βίου γυμνός ή αν θα έχει προσαυξήσεις:
κατ' αρχήν για όλους όσοι είχαν 3 έτη και άνω τον Φεβρουάριο του 2012 και συνεχίζουν να δουλεύουν στον ίδιο εργοδότη, αλλά και
για όλους στο μέλλον εφόσον η ανεργία πέσει κάτω από 10%.
Τυχόν ευδοκίμηση της αίτησης ακύρωσης θα μπορούσε να επιφέρει την ακυρότητα της εγκυκλίου με αναδρομικό αποτέλεσμα, από τότε που η εγκύκλιος αυτή δημοσιεύτηκε, δηλαδή από 18 Φεβρουαρίου του 2019, εξηγούν νομικοί κύκλοι. Καθώς, όμως, έχουν ήδη παρέλθει 2,5 χρόνια από τότε, εκτιμάται πως είναι δύσκολο το δικαστήριο να διατάξει αναδρομική αναζήτηση των ποσών των τριετιών που στο μεταξύ έχουν καταβληθεί στους εργαζόμενους. Πολύ περισσότερο όταν έχουν δημιουργηθεί και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα επί των συγκεκριμένων αμοιβών.Κάτι τέτοιο θα ήταν έως και νομικά άτοπο –-αναφέρουν νομικές πηγές- αφού σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί πλάνη των εργοδοτών στην καταβολή των τριετιών, όταν μάλιστα αυτή γινόταν και γίνεται χωρίς καμία επιφύλαξη των δικαιωμάτων τους. Δηλαδή, αν ίσχυε νομική ανασφάλεια, θα έπρεπε ο κάθε εργοδότης να διατυπώνει ρητά την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός του στην διαδικασία καταβολής των επιδομάτων προϋπηρεσίας.
Οσον αφορά τον κατώτατο μισθό εκτός από την αυξηση υψους 2% από 1-1-2022 θα υπάρξει και νέα αύξηση το δεύτερο εξάμηνο του νέου έτους. Η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού εντός του 2022, θα ‘’ κτιστεί’’ με οδηγό το ποσοστό αύξησης του ΑΕΠ το 2022 . Το επικρατέστερο σενάριο είναι στην πρώτη αύξηση που είναι ήδη αποφασισμένη στο επίπεδο του 2% με ισχύ από τον Ιανουάριο του 2022 να προστεθεί ένα ποσοστό 3% ή και περισσότερο που θα καθοριστεί από τους ρυθμούς ανάπτυξης.
Υπενθυμίζεται ότι ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί την 1/1/2022 από τα 650 στα 663 ευρώ, ή 773,5 ευρώ αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι καταβάλλονται 14 μισθοί το χρόνο και το νέο κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών θα διαμορφωθεί από 29.04 σε 29.62 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου