Τρίτη 24 Ιουνίου 2025

 ΕΛΠΙΔΕΣ  ΓΙΑ ΜΕΡΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ 13-14ου ΜΙΣΘΟΥ  ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ


Ελπίδες  για- τη μερική έστω- επαναφορά των δώρων στο δημόσιο(13ος-14ος μισθός) έχουν οι  δημόσιοι υπάλληλοι με το ‘κουμπί’ να βρίσκεται σε μία κοινοτική οδηγια.Ειδικότερα κομβικό σημείο  του όλου θέματος αποτελεί η  κοινοτική οδηγία για τη σύγκλιση των μισθών του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, στην οποία αναφέρθηκαν τόσο οι εισηγητές του ΣτΕ όσο και οι δικηγόροι της ΑΔΕΔΥ και αποτελεί το σημείο-κλειδί στη δίκη που έγινε στο ΣτΕ στις  6/6/2025 .Επισημαίνεται ότι η οδηγία 2022/2241 Ε.Ε. εφαρμόζεται μεν από την κυβέρνηση με τον νόμο 5163/2024 και προβλέπει τον καθορισμό εισαγωγικού μισθού 880 ευρώ στο Δημόσιο, ίσο δηλαδή με τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, πλην όμως στο Δημόσιο δεν περιλαμβάνονται τα Δώρα που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα.
Τονίζεται ότι, πρόσφατα, εκδόθηκε η απόφαση του Μισθοδικείου, με την οποία απορρίφθηκε η επαναφορά των Δώρων στις συντάξεις των δικαστών. Πάντως σύμφωνα με νομικούς κύκλους που μετέχουν στη διεκδίκηση της επαναφοράς των Δώρων στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, η απόφαση για τα Δώρα των συνταξιούχων δικαστών δεν μπορεί να συσχετιστεί και να επηρεάσει την απόφαση του ΣτΕ για τα Δώρα των δημοσίων υπαλλήλων.

Όπως επισημάνθηκε ενώπιον της μείζονος Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα πρέπει:
1. Να ελεγχθεί αν η περίοδος της αγωγής για τα Δώρα εμπίπτει εν όλω ή εν μέρει στην περίοδο μετά τη λήξη της προθεσμίας (15.11.2024) μεταφοράς της Οδηγίας.
2. Να ερμηνευθούν οι ορισμοί της Οδηγίας, αν θεσπίζουν και επιταγές για άνευ ετέρου εξομοίωση μισθών και μάλιστα μεταξύ των εργαζομένων στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα, περαιτέρω δε, αν η εξομοίωση αφορά κατωτάτους μόνο μισθούς, αν υφίσταται ενωσιακή έννοια τέτοιου κατωτάτου μισθού, πώς αυτή συγκροτείται και ποια τα περιθώρια των κρατών-μελών για άλλη, διαφορετική διάπλαση των μισθών (κατωτάτων ή μη) κατά κατηγορίες.
3. Να ερευνηθεί ποια είναι η νομοθετική διάπλαση των αποδοχών των πολιτικών δημοσίων υπαλλήλων (διαχρονικώς, λαμβανομένου υπόψη και του ν. 4354/2015), συγκρινόμενη προς αυτήν των αποδοχών των εργαζομένων με σχέση εξηρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου, κατά το Εργατικό Δίκαιο.
Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ότι παρότι η απόφαση θα καθαρογραφεί το β' εξάμηνο του έτους, την τελική απόφαση για την επιστροφή ή όχι των Δώρων θα πάρει η κυβέρνηση, εκτός και αν το Σ.τ.Ε ξεκαθαρίσει ότι οι δύο επιπλέον μισθοί θα επανέλθουν για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους στο ύψος που έχουν σήμερα.Αν το δικαστήριο αποφανθεί υπέρ της πλήρους επαναφοράς του 13ου και 14ου μισθού, η ετήσια επιβάρυνση για το κράτος εκτιμάται περί τα 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Υπάρχει, επίσης, το ενδεχόμενο το ΣτΕ να επιτρέψει την καταβολή επιδόματος αντί για την πλήρη επαναφορά των Δώρων, οπότε το κόστος θα περιοριστεί στα 350-400 εκατομμύρια ευρώ.Σε περίπτωση που το ΣτΕ περιοριστεί σε γενική παραδοχή χωρίς να ορίσει σαφή όρια, η κυβέρνηση θα μπορούσε να εφαρμόσει σταδιακά την επιστροφή των Δώρων, σε βάθος χρόνου και τηρουμένων των δημοσιονομικών ισορροπιών.
Τονίζεται ότι στην πιλοτική δίκη που διεξήχθη  στις  6/6/2025 , μετά από αίτηση της ΑΔΕΔΥ, συζητήθηκε η αγωγή κατά του Δημοσίου από εκπαιδευτικό δημόσιο υπάλληλο, ο οποίος διεκδικεί για τα έτη 2023 και 2024 την καταβολή του 13ου και 14ου μισθού, συνολικού ποσού 6.278 ευρώ, με το επιχείρημα ότι η χώρα δεν αντιμετωπίζει πλέον κίνδυνο χρεοκοπίας, ούτε βρίσκεται σε δημοσιονομικούς περιορισμούς σαν και αυτούς που εφαρμόστηκαν με τα μνημόνια που έφεραν την κατάργηση των δώρων στο Δημόσιο.Ο προσφεύγων στην Δικαιοσύνη υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι η παράλειψη του νομοθέτη να επαναφέρει τα επιδόματα εορτών και αδείας αντίκειται στο Σύνταγμα και ειδικότερα στις αρχές της ανθρώπινης αξίας, της ισότητας, της ισότητας στα δημόσια βάρη και της αναλογικότητας, καθώς και σε διατάξεις του Ευρωπαϊκού δικαίου (Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οδηγία 2022/2041/ΕΕ).
Παράλληλα, υποστηρίζει ότι θα έπρεπε, σε κάθε περίπτωση, να του καταβληθούν ευθέως τα ζητούμενα ποσά, μέσω της επέκτασης και στον ίδιο διατάξεων του ατομικού Εργατικού Δικαίου, λόγω της επιβαλλόμενης από την Ευρωπαϊκή οδηγία 2022/2041/ΕΕ ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, αναφορικά με τη διασφάλιση επαρκούς κατωτάτου μισθού ο οποίος να εγγυάται την αξιοπρεπή διαβίωσή τους.
Από την πλευρά τους, οι εισηγητές και οι δικηγόροι του Δημοσίου υποστήριξαν ότι η επαναφορά των δώρων θα έχει «μόνιμο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος 1,37 δισ. ευρώ χωρίς εργοδοτικές εισφορές και συνολικώς 1,55 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των εργοδοτικών εισφορών».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις