ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ:ΒΟΜΒΕΣ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ
Δυο βόμβες υποκρύπτει η ισχύουσα νομοθεσία όσον αφορά τα μελλοντικά τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Κι αυτό γιατί προβλέπεται ότι μετά το 2022 δεν θα μπορεί να συνταξιοδοτείται κάποιος πριν τα 67 του(κατάργηση μεταβατικών διατάξεων) καθώς και ότι μετά το 2021 το όρια ηλικίας θα αναπροσαρμοσθούν λαμβάνοντας υπόψην την μεταβολή του προσδόκιμου ζωής της δεκαετίας 2010-2020, από δε το 2024 ο ανακαθορισμός θα γίνεται ανά τριετία.
Ο εργατολόγος Δημήτρης Μπούρλος μιλώντας αποκλειστικά στα ΄ΝΕΑ’ παρέχει εξηγήσεις για τα δυο αυτά αγκάθια που απασχολουν χιλιάδες ασφαλισμένους.
Ως γνωστό τo εφιαλτικό σενάριο αύξησης του γενικού ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στην Ελλάδα, στα 72, «φωτογραφίζει η αναλογιστική μελέτη που συνοδεύει την πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Η αρχή μάλιστα προβλέπεται να γίνει εντός της επόμενης 5ετίας, με το όριο να αυξάνεται στα 68 έτη, μέσα στο 2024. Η πρόβλεψη αυτή στηρίζεται στη διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου, που δεν καταργήθηκε και προβλέπει ότι τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων θα ανακαθορίζονται σύμφωνα με τη μεταβολή του προσδόκιμου ζωής του πληθυσμού της χώρας». Όπως μάλιστα επισημαίνουν οι συντάκτες της μελέτης, σημείο αναφοράς είναι η ηλικία των 65 ετών, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις της Eurostat. Και η έναρξη της διάταξης, βρίσκει εφαρμογή στις αναλογιστικές προβολές, το έτος 2024. Το επίσης όχι και τόσο μακρινό 2036, το γενικό όριο ηλικίας συνταξιοδότησης θα ανεβεί περαιτέρω, στα 69 έτη, και θα αυξάνεται κατά ένα ακέραιο έτος, το 2045, φθάνοντας τα 70, το 2057 (στα 71) και το 2066 που θα φθάσει τελικά το 72ο έτος ηλικίας των ασφαλισμένων.
Διευκρινήσεις για το θέμα αυτό παρέχει ο εργατολόγος κ. Δημήτρης Μπούρλος ο οποίος σημειώνει τα εξής: ‘υπάρχει μια νομοθετική ρύθμιση που συνδέει την εξέλιξη των ηλικιακών ορίων με το προσδόκιμο ζωής. Ορίζει δε ότι μετά το 2021 το όρια ηλικίας θα αναπροσαρμοσθούν λαμβάνοντας υπόψη την μεταβολή του προσδόκιμου ζωής της δεκαετίας 2010-2020, από δε το 2024 ο ανακαθορισμός θα γίνεται ανά τριετία. Με βάση όσα γνωρίζουμε από το 2010 έως το 2015 είχαμε αύξηση του προσδόκιμου ζωής (περίπου κατά ένα χρόνο), την περίοδο όμως 2015-2020 δεν φαίνεται να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση. Επομένως με βάση την ρύθμιση αυτή, ενδεχομένως να υπήρχε ζήτημα αύξησης των ηλικιακών ορίων κατά ένα περίπου έτος. Όμως στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι η ίδια η διάταξη ορίζει ως ηλικιακό όριο αναφοράς το 65ο έτος της ηλικίας, που ήταν αυτό που ίσχυε ως ανώτατο ηλικιακό όριο κατά την θέσπιση της διάταξης. Ήδη όμως το ηλικιακό όριο αυτό έχει αυξηθεί κατά δύο έτη, το δε ανώτατο ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης είναι το 67ο. Τούτο βεβαίως σημαίνει ότι με βάση την νομοθετική πρόβλεψη αυτή δεν θα πρέπει να τεθεί, τουλάχιστον για τα επόμενα έτη, ζήτημα αύξησης των ηλικιακών ορίων’’, επισημαίνει ο κ. Μπούρλος.
Εξάλλου θέμα έχει δημιουργηθεί όσον αφορά στις μεταβολές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που προβλέπεται από την υπάρχουσα νομοθεσία. Σύμφωνα με τα ισχύοντα από 1-1-2022 τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης θα είναι ή το 67ο έτος με δεκαπέντε έτη ασφάλισης ή τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες ημέρες ασφάλισης, το 62ο έτος με σαράντα έτη ασφάλισης ή δώδεκα χιλιάδες ημέρες ασφάλισης ή το 62ο έτος με δεκαπέντε έτη ασφάλισης και τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες ημέρες ασφάλισης
Για το θέμα αυτό ο κ. Μπούρλος παρατηρεί:’’ Ένα ζήτημα που ιδιαίτερα απασχολεί, σε σχέση με την ηλικία συνταξιοδότησης, είναι το αν από 1-1-2022 καταργούνται τα λεγόμενα μεταβατικά ηλικιακά όρια που προβλέπει ο νόμος 4336/2015 με βάση τα οποία παρέχεται, σε κάποιους ασφαλισμένους, δυνατότητα συνταξιοδότησης πριν την ηλικία των 67 ετών ή πριν τα 62, ακόμη και αν δεν έχουν συμπληρωθεί τα σαράντα έτη ασφάλισης. Με άλλα λόγια, αν μετά το 2022 θα μπορεί να συνταξιοδοτείται κάποιος πριν τα 67 του. Η άποψή μου -προσθέτει ο κ. Μπούρλος - είναι ότι θα υπάρχει ακόμη δυνατότητα συνταξιοδότησης πριν τα 67, ο κύκλος όμως αυτών που θα έχουν την δυνατότητα αυτή θα είναι περιορισμένος. Πιο συγκεκριμένα, όσοι μέχρι το 2021 έχουν συγκεντρώσει και τον κατά περίπτωση απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης και την προβλεπόμενη ηλικία, θα μπορούν και μετά την 1-1-2022 να συνταξιοδοτηθούν με βάση τα λεγόμενα μεταβατικά όρια ηλικίας. Το θέμα είναι τι γίνεται με τους ασφαλισμένους που είχαν συγκεντρώσει με βάση τις μεταβατικές ρυθμίσεις τον προβλεπόμενο χρόνο ασφάλισης πριν την 1-1-2022, δεν θα έχουν όμως συμπληρώσει το μεταβατικό ηλικιακό όριο. Θεωρώ πως και αυτοί θα διατηρήσουν το προβλεπόμενο ηλικιακό όριο και θα μπορούν και μετά την 1-1-2022 να συνταξιοδοτηθούν με βάση το ηλικιακό αυτό όριο. Επισημαίνω βέβαια ότι αυτά αποτελούν προσωπικές μου απόψεις, που θα πρέπει να επιβεβαιωθούν από τις επίσημες θέσεις του Υπουργείου Εργασίας, που κατά την άποψή μου επιβάλλεται να δώσει τις απαραίτητες για τους ασφαλισμένους διευκρινήσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως πέραν αυτών, από 1-1-2022 τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης θα είναι ή το 67ο έτος με δεκαπέντε έτη ασφάλισης ή τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες ημέρες ασφάλισης, το 62ο έτος με σαράντα έτη ασφάλισης ή δώδεκα χιλιάδες ημέρες ασφάλισης ή το 62ο έτος με δεκαπέντε έτη ασφάλισης και τέσσερις χιλιάδες πεντακόσιες ημέρες ασφάλισης. Στον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης μέχρι και το 2024 δεν προβλέπονται μεταβολές. Από 1-1-2023 βέβαια –συμπληρώνει ο κ. Μπούρλος-οι συνταξιούχοι θα περιμένουν αυξήσεις στις συντάξεις τους, αφού κάτι τέτοιο προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις. Βέβαια τις αυξήσεις αυτές δεν θα τις δουν, όσοι, παλαιοί συνταξιούχοι μετά τον επανυπολογισμό των συντάξεων τους λαμβάνουν προσωπική διαφορά που υπερβαίνει την προβλεπόμενη αύξηση και μέχρι βέβαια του πλήρους συμψηφισμού προσωπικής διαφοράς – αύξησης της σύνταξης, καταλήγει ο κ. Μπούρλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου