ΣΥΜΦΩΝΗΣΑΝ ΝΑ ΞΑΝΑΚΟΨΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ(ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟ)!
Σε νέες μειώσεις-σοκ των συντάξεων έως και 35% για 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους(οι οποίοι λαμβάνουν τωρα τη συνταξη τους) θα οδηγήσει η συμφωνια κυβέρνησης –δανειστών για την σταδιακή περικοπή της ‘προσωπικής διαφοράς’’.
Η περικοπή θα γινει σταδιακά από το 2020 εως το 2025.
Εκτιμάται ότι θα θιγεί το 70% των ήδη συνταξιούχων, χωρίς σε αυτό να περιλαμβάνονται 620.000 αγρότες. Το σίγουρο είναι ότι οι συνταξιούχοι που δεν κινδυνεύουν εκτιμώνται σε μόλις 500.000, με μηνιαίες αποδοχές από 550 έως 700 ευρώ, που έχουν περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
Τονίζεται ότι η προσωπική διαφορά αφορά μόνο στους παλαιούς συνταξιούχους. Αφορά δηλαδή τους συνταξιούχους που ήδη λαμβάνουν συντάξεις .
Ο νέος ασφαλιστικός νόμος Κατρουγκαλου που ψηφίστηκε στις 12 Μαϊου του 2016, προβλέπει για τις συντάξεις τους ότι θα πρέπει μέχρι τα μέσα του 2017 -περίπου μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο- να επανϋπολογιστούν με βάση τα νέα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης που ορίζει ο νόμος. Ετσι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017 θα επαναϋπολογιστούν 2,6 εκατομμύρια κύριες συντάξεις για να προκύψει η «προσωπική διαφορά», δηλαδή η υπο κατάργηση διαφορά μεταξύ του παλαιού και του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων Η «προσωπική διαφορά» θα συνεχίζει να καταβάλλεται στους παλαιούς συνταξιούχους, ωστόσο είναι το τμήμα των συντάξεων που θα περικοπεί σταδιακά από το 2020 ,όπως συμφωνησε η κυβέρνηση.
Οι συντάξεις πλέον χωρίζονται σε δύο κομμάτια. Το πρώτο κομμάτι αντιστοιχεί στην ‘ανταποδοτική σύνταξη’’ και το δεύτερο στην «εθνική σύνταξη». Το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης υπολογίζεται με βάση τιςσυντάξιμες αποδοχές, το χρόνο ασφάλισης και τα κατ' έτος ποσοστά αναπλήρωσης. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης ασφαλισμένου λαμβάνεται υπόψιν ως συντάξιμες αποδοχές ο μέσος μηνιαίος μισθός καθ' όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου. Όσοι ασφαλισμενοι υπέβαλλαν αίτηση συνταξιοδότησης από 13.05.2016 και εντός του έτους 2016, οι συντάξιμες αποδοχές υπολογίζονται ως ο μέσος μηνιαίος μισθός του ασφαλισμένου από το έτος 2002 και έως την υποβολή της αίτησης.Από εδώ και πέρα, ετησίως, η χρονική περίοδος αναφοράς για τον υπολογισμό των συνταξίμων αποδοχών αυξάνεται κατά έναν χρόνο.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
(1) Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 500 ευρώ. Με βάση το νέο ασφαλιστικό σύστημα επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 800 ευρώ θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 105 ευρώ και Εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 489 ευρώ.Η «προσωπική διαφορά» του είναι 11 ευρώ.
(2) Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 800 ευρώ. Με βάση το νέο ασφαλιστικό σύστημα επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 1.241 ευρώ θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 313 ευρώ καιΕθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 697 ευρώ.Η «προσωπική διαφορά» του είναι 103 ευρώ.
(3) Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 2.000 ευρώ. Με βάση το νέο ασφαλιστικό σύστημα, επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 2.373 ευρώ θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 893 ευρώ καιΕθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 1.277 ευρώ. Η «προσωπική διαφορά» του είναι 723 ευρώ.
Σημειώνεται ότι το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων υπέβαλε την πρώτη αίτηση ακύρωσης στο ΣΤΕ κατά των υπουργικών αποφάσεων, οι οποίες σε εφαρμογή του νόμου 4387/16, οριστικοποιούν τον επανυπολογισμό κύριων και επικουρικών συντάξεων και τις περικοπές στις επικουρικές και τα εφάπαξ. Η προσφυγή θα συζητηθεί στην ολομέλεια του ΣτΕ στις 7 Απριλίου 2017.
Παράλληλα ολο το πακέτο των ανατροπών στα εργασιακά -με κυρίαρχο την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων- θα τεθεί στην επικείμενη διαπραγμάτευση με τους εκπρόσωπους των δανειστών.Η κυβέρνηση -αποκρύπτοντας τον συμβιβασμό για τα εργασιακά- ‘πανηγυρίζει’΄΄ για τα αποτελέσματα του χτεσινού Eurogroup όπου θα δίνεται η δυνατότητα επιστροφής της εργασιακής κανονικότητας των συλλογικών διαπραγματεύσεων νωρίτερα, δηλαδή πριν το τέλος του προγράμματος.Κυβερνητικές πηγές μιλούν για επιστροφή στις συλλογικές διαπραγματεύσεις από 1/1/2018,χωρίς ωστόσο να ρίχνουν φως (ακόμα) στον συμβιβασμό που επιτεύχθηκε για το σύνολο των εργασιακών.
Οι δανειστές επιμένουν στην αύξηση του επιτρεπόμενου ορίου απολύσεων από 5% σε 10%, αλλά και την κατάργηση της διοικητικής προέγκρισης των ομαδικών απολύσεων που διατηρεί ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας. Οι θεσμοί στην ουσία ζητούν από τη χώρα μας να ευθυγραμμίσει τα κατώτατα όρια απολύσεων με την υπάρχουσα κοινοτική οδηγία (98/59/ΕΚ). Παράλληλα ζητούν από την ελληνική πλευρά να αντικαταστήσει το σημερινό σύστημα της εκ των προτέρων έγκρισης των ομαδικών απολύσεων από τον υπουργό Εργασίας, με ένα διοικητικό σύστημα κοινοποίησης του πλάνου ομαδικών απολύσεων, μέσω του οποίου θα εξασφαλίζεται η συμμόρφωση της επιχείρησης με τα όσα προβλέπει ο νόμος για πληροφόρηση και διαβούλευση με τους εργαζομένους.
Πάντως κύκλοι του υπουργείου Εργασίας σημειώνουν ότι «δεν υπάρχει κανένα ορθολογικό επιχείρημα που να δικαιολογεί την αλλαγή του ορίου των ομαδικών απολύσεων, που επιδιώκουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και το ΔΝΤ», ενώ αναφέρει πως η εξειδίκευση των κριτηρίων για την έγκριση ή μη των ομαδικών απολύσεων, δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων.
Βάσει του νόμου που ισχύει σήμερα στη χώρα μας ομαδικές απολύσεις θεωρούνται όσες γίνονται από επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 20 εργαζόμενους για λόγους που δεν αφορούν το πρόσωπο των απολυομένων. Για να προσδιοριστεί ο αριθμός του προσωπικού λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του προσωπικού τόσο στο κεντρικό κατάστημα όσο και στα τυχόν υποκαταστήματα.
Εξάλλου το ΔΝΤ επιμένει στην αλλαγή του τρόπου λήψης των αποφάσεων για απεργιακές κινητοποιήσεις, ώστε να απαιτείται το 50%+ 1 των μελών του συνδικάτου. Δηλαδή η κήρυξη απεργίας θα προϋποθέτει τη σύγκληση γενικής συνέλευσης και τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των εργαζομένων στη λήψη της απόφασης. Μάλιστα το 50%+1 ζητούν να εφαρμοστεί και στην περίπτωση λήψης απεργιακής κινητοποίησης σε επίπεδο επιχείρησης.Ακόμη οι δανειστές επιμένουν στην εξασφάλιση μεγαλύτερου χρόνου προειδοποίησης και υποχρεωτικά στάδια διαβουλεύσεων ανάμεσα στα σωματεία και την εργοδοτική πλευρά πριν την κήρυξη της απεργίας.
Τέλος οι δανειστές ζητούν αλλαγές και στη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας, ώστε να είναι «αντικειμενική και αμερόληπτη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου